11 september 2009

7/28

Op 28 juli 1945 boorde een B-25 bommenwerper zich in het Empire State Building op Manhattan, New York. De beroemde Russisch-Nederlandse vliegenier Iwan Smirnoff was getuige:

"Ik bevond me op een middag in het New Yorkse kantoor van de K.L.M., op de tiende verdieping van een gebouw aan de 5th Avenue […]. Plotseling hoorde ik het bekende geluid van dreunende vliegtuigmotoren. Het is me een tweede gewoonte geworden om in zo’n geval direct de blik naar de lucht te richten en vast te stellen wat voor machine passeert. Dat deed ik ook nu en ik schrok toen ik zag dat, zeer laag, een Mitchell naderde. Het toestel vloog in de richting van het Empire State Building, New York’s allerhoogste wolkenkrabber in het hart van Manhattan […]. Met een geweldige explosie boorde de Mitchell zich in de wolkenkrabber en enkele seconden later stonden twee hooggelegen verdiepingen in vuur en vlam."

Het ongeluk werd veroorzaakt door slecht zicht en het niet opvolgen van radio-instructies door de piloot luitenant-kolonel William Smith. Het kostte elf kantoormensen en de driekoppige bemanning het leven. De schade aan het Empire State Building zelf bleef beperkt tot twee verdiepingen.

Bron: Iwan Smirnoff, De toekomst heeft vleugels (Amsterdam, 1947).